Ezra Pound, född 30 oktober 1885 i Hailey, Idaho, död 1 november 1972 i Venedig, Italien, var en amerikansk författare och poet.
Flyttade 1908 från USA till London där han tog aktiv del i den litterära kretsen kring T E Hulme och var en av de drivande bakom den imagistiska skolan.
Pound flyttade på grund av fascistsympatier vidare från London till Frankrike och Italien. Han uttalade sig där negativt om USA i italiensk radio, och efter andra världskrigets slut togs han till fånga och fördes till USA. Han spärrades där, troligen för att undvika en rättegång mot honom, in på mentalsjukhus ända till slutet på 1950-talet.
Han stora verk skulle bli det ofullbordade The Cantos som han arbetade på ända från 1920-talet men inte hann fullborda före sin död 1972. Pound försökte med The Cantos skriva ett epos av Dantes mått som skulle innehålla 100 sånger.
Pound var även verksam som tonsättare. Han skrev i en mycket egen stil bland annat operor, sånger och kammarmusik, och använde synnerligen ovanliga taktarter som exempelvis 25/32.
Ezra Pound ligger begraven i Cimiterio S. Michel i Venedig
The Cantos
Säg jag ta din hel påse med tricks, / Låt i din quirks och tweeks och säga saken är en konstform, / ... och att den moderna världen / behöver en sådan trasa-bag att stoppa alla sina tankar i ..."
Så börjar Ezra Pound 1917. Uppmanar spöke av Robert Browning, utbilda sin läsare på hans motiv när han sätter på sin personliga epos, Cantos, en "dikt att inkludera historia", är Pounds "berättelse om stammen." Pound skulle fortsätta att Hector, harang, och försök att upplysa sina läsare genom att komplettera sin följetong mästerverk i ytterligare åtta volymer under loppet av nästa femtiotvå år. "Livet är så kort, båten så lång tid att lära sig," han hade citat från Hippokrates.
Först publicerad av Harriet Monroe i Poetry tidningen och senare sammanställdes år 1925 i ett utkast av XVI Cantos, Pound tidiga Cantos varit mindre än gynnsamma allmänna opinionen, ett problem som han skulle fortsätta att möta under resten av sina dagar. Monroe själv skrev att hon "läste två eller tre sidor ... och sedan tog sjuka." Pound alienerade inte bara hans redaktör utan läsare genom att avvisa formella fullständighet och proportion, föredrar den litanian och listan istället. Han privilegierade poesi som sång, utlova att "mening alla är uppbundna med ljud" och att "Skönhet är svårt."
Faktum Cantos är den polyfoniska i tema och strukturerat om återkommande snarare än någon idé om linjäritet, med syntax (normal meningsbyggnad) ger till paratax (som en avsaknad av konjunktioner). En glans av boken är omöjligt. Ingen kan hålla hela Cantos i hans eller hennes huvud. ''Pound själv sade: "Jag kan inte göra det tydliga samband.". " Denna typ av brott med den dominerande poesi av dagen intjänade Pound anklagelser om "dumpning [hans] anteckningsböcker på allmänheten."
Men Pounds Cantos på ämnena ekonomi (XLV: "Med Usura") och gott styre (XIII)-att inte tala om hans omfamning av fascism och anti-antisemitism har ofta avvek från att se mannen som en producent av utomordentligt shapely fraser. " Lägg till Pounds impopulära politiska åsikter till sina poesins svårigheter, och genom att 1951 var Hugh Kenner kunna skriva att "det finns inga stora samtida författare som är mindre läst än Ezra Pound."
Poeter har dock alltid vänt sig till Pound, i tävlan och motstånd, som motgift mot det kvävande städa Nya Kritik av dagen. " Basil Bunting skrev i The Cantos: "måste gå en lång väg runt / om du vill undvika dem.", medan fängelse för förräderi, Pound Ezra vann det prestigefyllda Bollingen priset för poesi för Pisan Cantos, en sekvens började han under tiden i fängelse. Han dog, efter tio år av tystnad, 1972
Har ni hört talas om the cantos? :)
Av Malin Lehresjön
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar